In principiu, gradinita este etapa distractiva din viata unui copil care face o trecere lina catre scoala. Mai mult decat atat, gradinita seteaza inceputul educatiei unui copil. Intr-adevar, nu exista un program de gradinita perfect, insa unele sunt mai bune decat altele. In primul rand, ce trebuie sa retii este ca gradinita ii ofera copilului oportunitatea de a invata si de a-si dezvolta abilitatile sociale, emotionale, de invatare, il ajuta sa devina (mai) independent si mai orientat catre rezolvarea problemelor.
Dar hai sa vedem ce inseamna o gradinita BUNA pentru un copil!
🎈 dezvoltarea increderii in sine este unul dintre principalele obiective care ar trebui sa se afle obligatoriu pe agenda unei gradinite. Este un proces care il va ajuta pe copil sa se simta bine cu el insusi, sa aiba incredere in fortele proprii.
🎈 gradinita trebuie sa il invete pe cel mic sa coopereze: sa isi dezvolte abilitatea de a desfasura activitati, de a invata si de a socializa cu alti copii si adulti. In anii petrecuti la gradinita, copilul va intelege ca trebuie sa aiba rabdare, sa ii asculte si pe altii, sa imparta jucarii, carti, etc. si cu altii copii. Isi va dezvolta abilitati sociale si emotionale care ii vor fi utile si in perioada scolii, a liceului si chiar mai tarziu in viata.
🎈 timpul petrecut la gradinita este menit sa provoace si sa directioneze curiozitatea copilului si dragostea naturala catre educatie. Cei mai multi copii sunt curiosi in mod nativ, insa sunt copii care nu stiu cum sa isi foloseasca aceasta abilitate.
Cum ar trebui sa fie gradinita ideala? Daca intrebi deopotriva parinti si educatoare, cu siguranta vei primi extrem de multe raspunsuri diferite. Ceea ce este si firesc avand in vedere ca suntem cu totii diferiti. Insa, iata cateva aspecte care multumesc pe cei mai multi dintre adulti.
O gradinita buna ar trebui sa:
🎈 dezvolte abilitatea copilului de a invata despre (si de la) lume, sa filtreze informatiile care ajung la el si sa rezolve probleme. Toate acestea il vor ajuta sa fie increzator in fortele proprii, sa colaboreze cu alti copii si adulti si ii va creste interesul in actiuni menite sa ii provoace abilitatile.
🎈 puna la dispozitia copilului o combinatie de activitati formale (initiate de catre educator) si informale (propuse de copil). Acest tip de proiecte ii va permite copilului sa lucreze atat pe cont propriu, cat si in grupuri mici.
🎈 minimalizeze pe cat posibil activitatile in grupuri mari care necesita statul pe scaun sau care nu implica participarea copilului. Ele ar trebui inlocuite cu activitati desfasurate in grupuri mici, axate pe joc si practica.
🎈 dezvolte dragostea pentru carti, citit si scris. Fiecare clasa ar trebui sa tina la vedere si in locuri usor accesibile copiilor carti, dar si cuvinte, propozitii scrise de catre cei mici.
foto: unsplash.com